Lang leve Airbnb?

Lang leve Airbnb?

Toch heerlijk als een branche weer eens volledig op zijn kop wordt gezet. En zoals te doen gebruikelijk, gebeurt dat door buitenstaanders. De hotellerie is sinds een paar jaar verrijkt met Airbnb, de taxibranche met Uber, Uberpop en Blablacar. Ik vond CitizenM al een vernieuwing voor de hotellerie, maar dat is toch ontwikkeld vanuit een visie van hoteliers. Airbnb is eigenlijk volledig bedacht vanuit de visie van de gebruikers van hotels. En die hadden allang in de gaten dat het internet verder was ontwikkeld dan de hotellerie zag. Social media kunnen nu worden ingezet met hun echte doel. De gebruiker kan de aanbieder een rating geven en andersom kan de aanbieder de gebruiker een rating geven, zonder kinnesinne over en weer. Gebruikers en aanbieders bepalen gezamenlijk de markt. Dat is de kracht van Airbnb en Uber.

Uberpop en Blablacar gaan nog een stap verder: gebruikers en aanbieders zijn particulieren die zelf de markt maken! Toch zouden deze niet zo snel kunnen groeien als ze niet enorm zouden worden geholpen door de branche waar ze in werken. Het onvermogen om adequaat te reageren in deze branches is het beste marketinginstrument dat er is. Van de reclamecodecommissie mag je eigenlijk niet zeggen: ons wasmiddel X is beter dan wasmiddel Y, zonder aan allerhande eisen te voldoen. Airbnb en Uber hoeven dat niet te doen, want de hotellerie en de taxibranche doen er al alles aan om hun schreeuwende onvermogen zichtbaar te maken. Ik las een analyse die beschreef hoe dat allemaal al eerder gebeurde bij nieuwe distributiekanalen, hostels, logiesbelasting, gratis wifi, rate parity, etc. De hotellerie gaat met verstorende nieuwe elementen als volgt om:
  1. Negeren: het is te klein om verschil te maken;
  2. Negeren: de miljoenen die erin worden geïnvesteerd zijn een vergissing;
  3. Blokkeren: proberen om wet- en regelgeving aan te passen om ‘het nieuwe’ te verbieden;
  4. Paniek: als stap 3 ook niet werkt;
  5. Acceptatie: gaat gepaard met een hoop geweeklaag over de goede oude tijd.

Focus op de beleving van de gast

Airbnb is de werkelijke ‘1 op 1’ marketing: het matchen van de juiste gast met het juiste verblijf. Frequent guest programma’s van hotels behandelen gasten nog altijd als nummers, en delen ze op in segmenten. Het doel is vooral dat punten moeten gebruiken waardoor ze niet naar de concurrent gaan. Airbnb is gefocust op de beleving van de gast en het creëren van toegevoegde waarde en meet dat in economische, omgevings en sociale termen. Hotels meten op revpar en ROI.

Hoteliers moeten Airbnb zien als een verrijking van de markt, niet een bedreiging. Je kunt leren van hun site, vergelijk die eens met je eigen site! Tegelijkertijd moeten hoteliers zich vanuit hun organisatie sterk maken dat er een level playing field ontstaat. Belastingen moeten worden betaald, aan (brand)veiligheidseisen voldaan. Als dat niet gebeurt, eis dat er wordt gehandhaafd! Maar bovenal: begrijp dat het blijft en een verbreding van de markt is zowel in vraag als aanbod, dus leer er mee omgaan!

Bron: Hospitality Management