Afdeling IT in een hotel

Afdeling IT in een hotel


Afdeling IT functies

Niet elk hotel beschikt over een eigen IT-afdeling. Veel hotels kiezen ervoor deze specialisatie uit te besteden aan externe bedrijven. Echter, bij grotere hotelketens of hotels komt het vaker voor dat er een interne IT-afdeling is. Als IT-specialist in een hotel ben je verantwoordelijk voor het beheren van de technische infrastructuur, het middelenbeheer en zowel het technisch als functioneel beheer van diverse applicaties die de bedrijfsprocessen van het hotel ondersteunen.

Taken van de IT-Afdeling

Als IT-specialist fungeer je als het centrale aanspreekpunt voor gebruikersvragen en ben je verantwoordelijk voor het oplossen van problemen met applicaties. Je werkt mee aan strategische projecten, waaronder netwerkontwerp, softwareontwikkeling en data-analyse. Je expertise in nieuwe technologieën helpt je prioriteiten te stellen en het overzicht te bewaren. Je rapporteert rechtstreeks aan het management.

Kernverantwoordelijkheden van de IT-afdeling:

  • Aanschaf van hardware zoals computers en printers.

  • Beveiliging van de netwerkdata.

  • Oplossen van technische problemen.

  • Installatie en configuratie van IT-apparatuur en bedrading.

  • Dagelijks beheer van audiovisuele en cinema systemen, applicaties en faciliteiten.

  • Coördinatie en beheer van upgrades, migraties, installaties en wijzigingen op de website.

  • Beheer en monitoring van beveiligingsapparatuur.