Facebook


 

Hotelpersoneel zoeken? Dat doe je zo!Hotelpersoneel

Als werkgever wil je niet te veel tijd kwijt zijn met het zoeken van hotelpersoneel. Toch kan het voor sommige functies, waarvoor bijvoorbeeld schaarste heerst, een flinke klus zijn. Vooral goed opgeleid hotelpersoneel kan een uitdagende zoektocht zijn. Hoewel de meeste sollicitaties nog altijd binnenkomen via jobboards, zijn er nog meer manieren om meer aandacht te krijgen voor je vacature.


Schrijf een goede vacaturetekst

Het begint bij het schrijven van een goede vacaturetekst. De functietitel trekt vaak als eerst de aandacht. Het triggert niet alleen mensen om verder te lezen, het moet vooral direct duidelijk zijn wat voor het functie is. Functietitels als horeca tijgers of nachtbraker zijn hier geen goede voorbeelden van. Medewerker bediening of zelfstandig werkend kok zijn wel direct duidelijke functiebenamingen. Ook heeft dit voordelen voor de vindbaarheid van de vacature in een zoekmachine zoals Google. Voor de vacaturetekst is het belangrijk dat je direct relevante informatie geeft. Grote afknappers voor een sollicitant zijn een te zwaar eisenpakket, een vacaturetekst zonder inspiratie en salarisinformatie die ontbreekt. Maar liefst 1 op de 5 mensen haakt af als informatie over het salaris niet in de vacature is vermeld.


Vergeet de Engelstalige niet

Wist je dat 34% van de website bezoekers op Hotelprofessionals geen Nederlands spreken? Dit is een grote potentiële groep met goede medewerkers die waarschijnlijk niet gaan solliciteren omdat ze de Nederlandse (nog) niet onder de knie hebben. Wanneer er een tekort is aan hotelpersoneel proberen veel hotels ook internationaal personeel te werven.


Werknemers: ambassadeurs van je bedrijf

Er is niemand anders die beter weet hoe het is om te werken in het hotel dan je eigen hotelpersoneel. Het werven van personeel kan je daarom goed aan ze overlaten. Hiervoor is in veel gevallen een beloning te verdienen. Deze beloning kan bestaan uit een geldbedrag, hotelovernachting of extra vrije dagen.


Schakel de specialist in

Sommige posities in een hotel zijn lastiger in te vullen dan andere. Dit kan bijvoorbeeld een managementfunctie zijn waarbij je opzoek bent naar een persoon met een specifiek profiel. Dit kan je beter uitbesteden aan de specialist namelijk een recruitmentbureau. Een recruitmentbureau die gespecialiseerd in werving- en selectie van hospitality professionals is MJ People. Zij nemen het hele werving- en selectieproces voor je uit handen.


Deel de vacature op social media

Vergeet de vacature niet via social media onder de aandacht te brengen. Het meest succesvolle socialmediakanaal voor het plaatsen van vacatures is LinkedIn. Uit de data van Hotelprofessionals.nl is gebleken dat van alle sollicitaties via de socialmediakanalen ruim 75% van de sollicitanten afkomstig is van LinkedIn. Door personeel te vragen de vacature te delen bereik je een grote en relevante doelgroep.


Plaats je vacature op jobboards

Via jobboards komen nog altijd de meeste sollicitaties binnen. Hotelprofessionals is exclusief voor het plaatsen van hotel vacatures. Bij het plaatsen van een vacature op Hotelprofessionals worden de vacatures automatisch doorgeplaatst op diverse socialmediakanalen en grote jobboards zoals Indeed en vacatures.nl.
}