Facebook


 

Afdeling sales in een hotel

Vele hotels hebben een afdeling sales. Hoe groot deze afdeling is hangt af van de grootte van het hotel. Deze afdeling wordt in de meeste gevallen gecombineerd met de afdeling marketing. In sommige gevallen is de functie ook een combinatie van marketing en sales. Naast dat je veel met de afdeling marketing samenwerkt kan je als sales medewerker ook ondersteunend zijn aan de afdeling reserveringen, revenue management en banquet sales.

Als je op de sales afdeling werkt gaat jouw hart sneller kloppen van nieuwe business mogelijkheden en het tekenen van een nieuwe deal. Je bent zelfstandig verantwoordelijk voor het identificeren en contracteren van nieuwe leads. Naast de focus op nieuwe klanten ben je actief bezig met onderhouden van je eigen accounts en relaties in je bestaande netwerk. Je bent een goede luisteraar en een nog betere prater; je kunt onderhandelen over de prijs van zuurstof en ijs verkopen aan een Eskimo. Natuurlijk is het doel om de omzet, het aantal overnachtingen en de naamsbekendheid van het hotel te vergroten.

De voornaamste taken binnen de sales afdeling zijn:
  • Het maken en uitvoeren van een salesplan; 
  • Het bezoeken van (potentiële) accounts;
  • Het verzorgen van rondleidingen en presentaties aan (potentiele) accounts in het hotel;
  • Relatiebeheer met bestaande accounts alsmede het ondernemen van actie naar aanleiding van productie;
  • Opstellen van maandelijkse rapportage i.e. account productie, nationaliteiten rapporten, accountlijsten, activiteiten plannen. 
Sales vacatures in een hotel per functie:

Sales