Afdeling reserveringen in een hotel
Afdeling reserveringen functies
Niet elk hotel heeft een afdeling reserveringen. In sommige gevallen valt de afdeling reserveringen onder revenue management of banquet sales. n vele kleinere hotels neemt de receptionist of receptiemedewerker ook de reserveringen aan. In de grotere hotels kan het zijn dat de afdeling reserveringen onder de afdeling front office of receptie valt of een aparte afdeling is. Bekijk alle reserveringen vacatures.
Taken reserveringen
Als je op de afdeling reserveringen werkt, zal je meedenken, je mening geven, snel schakelen en je eigen acties inzetten en dat vooral zelfstandig. Tevens moet je een flinke dosis verantwoordelijkheidsgevoel meebrengen en kunnen werken onder hoge tijdsdruk. De Afdeling reserveringen is verantwoordelijk voor de verwerking en het boeken van individuele en groepsreserveringen. Uiteraard de administratieve handelingen zoals het verwerken van de betalingen is hier ook een onderdeel van.
Alle reserveringen voor hotelkamers komen binnen bij de reserveringsafdeling en jij zal je onder andere gaan bezighouden met:
Telefonisch en per email beantwoorden van (aan)vragen
Bijhouden van de centrale afdelingsagenda
Verzorgen van communicatie vanuit de afdeling naar de hotelvestigingen
Verzorgen van diverse overzichten zoals reserveringen en kameromzetten
Overzicht houden over de geplande hotelverbouwingen en contact onderhouden
Vastleggen van zelf of door de accountmanager gemaakte boekingen in het (geautomatiseerde) reserveringssysteem
Behandelen van reserveringsaanvragen om een zo hoog mogelijke opbrengst te realiseren
Informeren van aanvragers (gasten, touroperators, agenten) over mogelijkheden
Nagaan of aan wensen ten aanzien van aantallen, data, etc. voldaan kan worden
Onderhouden van contacten met de touroperators
Bewegen van aanvragers (gasten, touroperators, agenten) tot de afname van aanvullende diensten/ producten
Opstellen van offertes en reserveringsaanvragen.