De mevrouw en de pinda-allergie

De mevrouw en de pinda-allergie

Sharons horecaleed: ‘Nog geen 30 minuten nadat de twee kipsaté was uitgeserveerd, werd de ambulance gebeld. 'Ze is allergisch voor pinda's!' riep meneer nog.’

Een aantal jaar geleden had ik als bijbaantje de functie van sous-chef in een studentencafé. Het menu bestond uit kip/varkenshaas saté, biefstuk, een vegetarisch gerecht, drie soorten salades en een wisselende daghap. Het was allemaal niet veel of ingewikkeld, maar wel lekker, betaalbaar en vooral heel gezellig.

Het was een redelijk drukke avond. Een typische avond waar iedereen minimaal drie keer van tafel wisselt, de hele avond blijft hangen met één biertje en één portie bitterballen of binnen 30 minuten een driegangenmenu weg wil werken. Het chaotische dat de horeca kent.

De pinda-allergie

Eén van de bedieningsmedewerksters kwam naar de keuken met de vraag of de chef met tafel drie kon gaan praten over haar allergieën. Mevrouw bleek allergisch te zijn voor pinda's. Onze chef is ongeveer 15 minuten met meneer en mevrouw in gesprek geweest en heeft op de menukaart gemarkeerd wat mevrouw wel en niet kon bestellen. Nog geen 10 minuten later kregen wij het bonnetje van tafel drie. Twee keer kipsaté. Wij gingen ervan uit dat de desbetreffende gasten al weg waren, of waren gewisseld van tafel, maar toch wilden we dit voor de zekerheid checken. Aan tafel drie zaten nog steeds dezelfde meneer en mevrouw met een pinda-allergie. Wij leggen nogmaals uit dat satésaus voor 80% uit pinda's bestaat en geven hierbij aan dat dit wellicht niet de juiste keuze is voor iemand met een pinda-allergie. Mevrouw stond erop om het te bestellen, dus de chef maakte het volgens order (hierbij is de satésaus apart gedaan).

De ambulance

Nog geen 30 minuten nadat de twee kipsaté was uitgeserveerd, werd de ambulance gebeld.
-'Ze is allergisch voor pinda's!' riep meneer nog.
Wij allen hadden geen idee wat we moesten doen, konden het bijna niet geloven, maar hebben uiteraard de ambulance gebeld. Die was er (gelukkig) in no-time en mevrouw werd afgevoerd. Meneer heeft nog gegevens uitgewisseld met de eigenaar van het studentencafé, die de volgende dag navraag heeft gedaan naar mevrouw. Mevrouw heeft het overleefd, en haar man heeft zijn excuses aangeboden. Waarom mevrouw dit toch zo graag wilde eten zal voor ons altijd een raadsel blijven.

Ook ooit zo’n bijzondere horeca-ervaring gehad? Beschrijf in 300 tot 800 woorden die ene bijzondere, genante of leuke ervaring in de horeca. Mail je verhaal naar info@hotelprofessionals.nl

Meer horecaleed